Kto jest liderem na rynku Business Intelligence?

Business Intelligence czyli po polsku analityka biznesowa to stosunkowo nowy, ale szybko rozwijający się trend na rynku. Mamy coraz więcej osób specjalizujących się w BI oraz rośnie liczba narzędzi, dzięki którym możemy budować dashboardy i raporty. Które są najlepsze? Odpowiedź w artykule.

Czym jest Business Intelligence (BI)?

Najprościej rzecz ujmując Business Intelligence to proces przekształcania danych w wiedzę, która może zostać wykorzystana do podejmowania świadomych decyzji biznesowych. W wielu większych firmach kompetencje Biznesu oraz IT są wyraźnie rozdzielone. Biznes, który sprzedaje, robi marketing, dba o produkt nie ma najczęściej dużej wiedzy technicznej ani rozeznania w bazach danych. Z kolei IT potrafi wyłuskać z hurtowni odpowiednie dane, ale brakuje mu wiedzy jakie decyzje można podejmować korzystając z danych. Świat analityki biznesowej to rodzaj pomostu między tymi dwoma światami. Łączy “suche” dane z procesem decyzyjnym. Narzędzia BI umożliwiają mniej technicznym użytkownikom (m.in. Biznesowi) na analizowanie i zgłębianie danych, oraz co najważniejsze podejmowanie bardziej świadomych decyzji na ich podstawie.

Z narzędziami BI, o których więcej opowiem za chwilę, łączy się zawód BI Developera. Jest to osoba, która potrafi z surowych danych stworzyć cały proces ETL odpowiednie raporty i dashboardy, które odpowiadają na potrzeby Biznesu. Z samego opisu zadań wynika, że BI Dev musi sprawnie mówić w dwóch językach: Biznesu oraz IT. Dzięki temu jest w stanie “przetłumaczyć” wymagania biznesowe na konkretne rozwiązania techniczne.

O tym, że ten nowy zawód jest bardzo ceniony świadczy wynagrodzenie, które można osiągnąć mając doświadczenie w BI. Według portalu NoFluffJobs Junior może liczyć obecnie na pensję z przedziału 7-11 tys. zł miesięcznie. Osoba z ugruntowaną wiedzą (Mid) może dostać 15-20 tys. zł, a na stanowiskach seniorskich i eksperckich specjaliście od BI oferowane są wynagrodzenia z przedziału 20-30 tys. zł miesięcznie. To świetne zarobki – patrząc na przykład na średnią krajową.

Screen z portalu nofluffjobs.pl

Ciekawa praca i wysokie zarobki sprawiają, że wiele osób decyduje się na przebranżowienie do dziedziny Business Intelligence. O tym jakie są wymagania stawiane przed BI Developerami i jak dokładnie wygląda praca takiego specjalisty opowiem jeszcze kiedyś na blogu. Jeśli jednak chcesz wiedzieć więcej już teraz to odsyłam Cię do bloga bideveloper.pl.

Jakie są narzędzia Business Intelligence (BI)?

Na rynku, który według raportu firmy Gartner, jest wart około 7 mld $, jest wiele aplikacji i systemów pozwalających na rozwijanie analityki biznesowej. Wspomniana firma Gartner zajmująca się strategicznym wykorzystaniem technologii co roku publikuje raport, w którym porównuje wiodące narzędzia Business Intelligence. Dokładnie to przygląda się wnikliwie 20 najważniejszym programom, które ocenia w kilku aspektach. Badanie nosi nazwę “Magic Quadrant for Analytics and Business Intelligence Platforms” i znane jest w środowisku BI jako “Magiczny Kwadrant Gartnera”.

Dlaczego “kwadrant”? Dlatego, że narzędzia, które są opisane w raporcie, Gartner dzieli na cztery grupy (reprezentowane przez kolejne ćwiartki układu współrzędnych):

  • LEADERS (Liderzy) – narzędzia te mają jasno określoną wizję produktu i konsekwentnie go rozwijają, są “standardem” rynkowym. Narzędzie jest innowacyjne, ma jasno określony cennik i cechuje go niski próg wejścia dla osób “nietechnicznych”;
  • CHALLENGERS (Pretendenci) – narzędzia aspirujące do kategorii LEADERS z szansami na odniesienie sukcesu, muszą najczęściej pracować nad dostępnością dla użytkowników “nietechnicznych”, skoordynowaną strategią rozwoju, czy marketingiem lub innowacją;
  • VISIONARIES (Wizjonerzy) – narzędzia, które mają wyraźnie określoną wizję rozwoju produktu jako nowoczesnej platformy BI, pozwalają na szczegółową analizę w swoich niszach. Z drugiej strony często są mniej dostępne i przyjazne dla użytkowników, trudniejsze do sprzedaży. Ich mocną cechą jest innowacyjność, ale mogą nie mieć możliwości skalowania;
  • NICHE PLAYERS (Gracze niszowi) – narzędzia świetne do rozwiązywania niektórych problemów biznesowych lub wykorzystywane przez konkretne branże. Często jednak nie potrafią efektywnie działać w innym środowisku niż ich naturalna nisza – nie mają na przykład odpowiednich funkcjonalności. Ciężkie do sprzedawania na szerokim rynku.

Magiczny kwadrant Gartnera za 2022 rok wygląda właśnie tak:

Miejsce danego narzędzia w kwadrancie jest zależne od dwóch miar:

  • COMPLETENESS OF VISION – kompletność wizji produktu (strategia rozwoju, marketingu, sprzedaży, cennik itd.)
  • ABILITY TO EXECUTE – możliwość wykorzystania produktu w realizacji zadań (jakość i możliwości produktu, reakcja na feedback klientów, doświadczenie klienta).

W raporcie opublikowanym w 2022 roku, spośród 20 analizowanych narzędzi:

  • 3 zostały zakwalifikowane do kategorii LEADERS (Power BI, Tableau, Qlik)
  • mamy jedynie dwóch CHALLENGERS (Looker od Google oraz Domo)
  •  największy odsetek stanowią Wizjonerzy – aż 9 narzędzi oraz
  • kategoria NICHE PLAYERS jest reprezentowana przez 6 technologii.

W dalszej części artykułu krótko omówię co raport Gartnera mówi o 3 największych graczach na rynku – Liderach.

Microsoft Power BI

Najbardziej wysunięta na prawo i do góry kropka na poprzednim wykresie podpisana jest “Microsoft” Oznacza to, że flagowe narzędzie BI giganta z Redmond czyli Microsoft Power BI zwyciężyło zarówno jeśli chodzi o kompletność wizji produktu, jak i użyteczność w realizacji zadań. To czyni z Power BI niekwestionowanego lidera branży. Podobnie ma się sprawa z popularnością tego narzędzia – według danych portalu Trustradius aż 36% rynku narzędzi BI należy do Power BI, a pamiętajmy, że liczba graczy jest naprawdę spora.

 

Na co uwagę zwraca w swoim raporcie firma Gartner? Największymi atutami Power BI są:

  • integracja z pakietem Office 365 – Power BI jest częścią tego pakietu. Dzięki temu jako “defaultowe” narzędzie BI rozwija się i poszerza swoje zasięgi w bardzo szybkim tempie. Nie ma oczywiście problemów z importem/exportem plików w najpopularniejszym formacie .xlsx.
  • stosunek ceny do jakości – Power BI jest dostępny w kilku wersjach – w zależności od użytkownika. Mamy plan dla korporacji (Power BI Pro / Premium), ale jest także wersja darmowa do użytku domowego (Power BI Desktop) – ma ona większość funkcjonalności swoich płatnych odpowiedników przez co jest idealna do nauki programu.
  • dalsza wizja produktu – Microsoft ma wyraźną wizję szerokiego wykorzystania Power BI w ekosystemie Office. Jeśli rozwój tego produktu i rynku będzie tak dynamiczny jak do tej pory, to być może już za kilka lat Power BI będzie stawiany w jednym rzędzie z Excelem, Wordem czy Outlookiem jako niezbędny element wyposażenia komputera.

Tableau (Salesforce)

Tableau to bardzo duża konkurencja dla Power BI szczególnie popularna w USA (chociaż i w naszym kraju ma bardzo dużą grupę sympatyków). Sama firma stojąca za Tableau została jakiś czas temu przejęta przez spółkę Salesforce za 15,7 mld dolarów. Tableau ma bardzo wysoki udział w rynku narzędzi BI – z 20% plasuje się na drugim miejscu tuż za Power BI.

Na co uwagę zwraca w swoim raporcie firma Gartner? Największymi atutami Tableau są:

  • nastawienie na użytkowników biznesowych – aby wizualizować dane w Tableau nie trzeba zupełnie kodować. Duża liczba zadań może zostać “wyklikana” przez użytkownika a propozycje wizualizacji są wręcz sugerowane przez sam program na podstawie danych. Pozwala to na pracę z narzędziem użytkownikom nietechnicznym.
  • społeczność Tableau – narzędzie ma swoich wiernych fanów, którzy zbudowali mocne community wokół niego. Społeczność ta żyje, rozwija się i stale zwiększa swój zasięg;
  • integracja z Salesforce – przejęcie narzędzia przez potężną Salesforce pozwala korzystać z ich doświadczeń i środków na rozwój produktu. Niektóre pomysły, nad którymi do tej pory pracowała firma Salesforce znajdzie swoje zastosowanie w niedalekiej przyszłości właśnie w Tableau.

Qlik

Ostatni z Liderów to firma Qlik wraz ze swoim produktem Qlik Sense, który powoli wypiera wcześniejszą wersję – Qlik View. Firma stawia na rozwiązania przyjazne dla użytkownika (drag-and-drop) i buduje swoją wizję produktu w oparciu o “augmented analytics” czyli analitykę wzbogaconą o elementy sztucznej inteligencji np. propozycje wizualizacji na podstawie zawartości pliku z danymi. Firma rozwija się i przejmuje inne narzędzia dzięki czemu wzbogaca Qlik Sense o nowe funkcjonalności.

Na co uwagę zwraca w swoim raporcie firma Gartner? Największymi atutami Qlika są:

  • elastyczność wdrożeń – duża liczba obsługiwanych formatów danych wejściowych oraz co ważne dla administratorów – możliwość umieszczenia gotowych aplikacji na chmurach wszystkich największych dostawców
  • stale poszerzane portfolio możliwości narzędzia – Qlik rozwija swój produkt na dwa sposoby – prowadząc prace i badania w ramach swojego zespołu oraz przejmując technologie przez zakup innych firm
  • zaangażowanie w użytkowników i dbałość o ich umiejętności – Qlik udostępnia swoim użytkownikom programy szkoleniowe pozwalające na lepsze poznanie produktu i zwiększenie świadomości i umiejętności pracy z danymi (Qlik Data Literacy Program, Qlik’s Executive Insights Center).

Na zakończenie

Chociaż Gartner w swoim raporcie wymienia jedynie trzech Liderów rynku Business Intelligence, to nie należy zapominać o pozostałych. Może się okazać, że w wielu firmach i korporacjach jeszcze długo królować będą SAP, IBM Cognos czy Microstrategy. Z drugiej strony potencjał rynku Business Intelligence zauważyło już Google i promuje swoje narzędzie Looker. Duża konkurencja oznacza na pewno jedno – najwięksi gracze czując na plecach oddech pozostałych będą zmuszeni do ulepszania swoich produktów. A takie zmiany są bardzo korzystne dla użytkowników.

Na koniec powiem tylko, że miałem okazję korzystać ze wszystkich trzech narzędzi wspomnianych Liderów. Zaczynałem przygodę z BI z Qlik Sensem i jest on najbliższy mojej wizji narzędzia do wizualizacji danych i tworzenia dashboardów. Z drugiej strony, jeśli miałbym zaczynać naukę teraz, to zdecydowanie wybrałbym Power BI z uwagi na największy udział rynkowy i jeszcze rosnącą popularność.


Może Ci się spodobać...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *